Harjoituskalenteri Syyskausi 2023

Linkit:

Kauden 2022-2023 treenien sisältösuunnitelmat

Harjoituksiin valmistautuminen

Varmista että judopuku on puhdas, jotta harjoituskavereillasi olisi mukava harjoitella kanssasi

Varmista, että kyntesi ovat lyhyeksi leikatut, jottet vahingossa raavi harjoituskavereitasi, eivätkä kyntesi taitu ja aiheuta vammoja itsellesi

Pese jalkasi, jottet tuo tatamille likaa ja kaikilla on mukavampi harjoitella puhtailla tatameilla

Syö ja juo noin pari tuntia ennen harjoitusta, jottei ruoka ja juoma paina mahassasi treenin aikana mutta jaksat harjoitella tehokkaasti.

Riisu kaikki korut, sormukset, kaulakorut ja hiusneulat, jotteivät ne aiheuta vammoja itsellesi ja harjoituskaverillesi.

Sido pitkä tukka päälaelle, jottei se vaikeuta otteen ottoa niskasta tai repeydy harjoittelukaverisi näppeihin tupoksi.

Harjoituksissa

Ole paikalla pukeutuneena judogiin noin 5-10 min ennen treenin alkua

Harjoitus aloitetaan mokusolla ja kumarruksella, joiden aikana jätetään arkielämä tauolle vähäksi aikaa ja keskitytään judon harjoittelemiseen.

Lämmittelyksi pelataan/leikitään/harjoitellaan judollisia tai lihaskunnollisia harjoitteita

Ukemeita eli turvallista kaatumista harjoitellaan joka kerta

Vapaassa harjoittelun osassa jokainen harjoittelee omia judotekniikoitaan joko pystyssä tai matossa ohjaajan ohjeistuksen mukaan

Opetusjaksossa ohjaaja näyttää harjoiteltavan tilanteen, jota sen jälkeen huolellisesti harjoitellaan

Kamppailuosuudessa otellaan, joko vapaasti randorina tai muina tehtäväharjoitteina. Ottelu voidaan korvata esim. heittoharjoittelulla.

Jäähdyttelyksi käydään läpi kehon liikesuunnat dynaamisin liikkein.

Harjoitus lopetetaan mokusolla ja kumarruksella, joiden aikana mielessä kerrataan harjoituksen aikana opittu asia.

Harjoituksen jälkeen

Judopuku tuuletetaan/pestään

Tankataan eli syödään terveellistä perusruokaa, jotta palaudutaan seuraavaan treeniin.

Vyö- ja Nastakokeet

Judokan osaamisen taso ilmenee hänen vyöarvostaan ja vyöarvoa voi korottaa vyö- ja natsakokoissa. Vyökokeet järjestetään Syys- ja Kevätkausien lopuilla erikseen ilmoitettavana ajankohtana ja vyökokeisiin ilmoittaudutaan erikseen. Tämän lisäksi voidaan järjestetää erillisiä vyökokeita erityistilanteita varten. Natsakokeita järjestetään tavallisten viikkoharjoitusten yhteydessä ilman erillistä ilmoittautumista.

Vyökokeeseen voi ilmoittautua vasta kun oma osaamisesi on karttunut riittävästi ja edellisestä vyökokeestasi on kulunut riittävästi aikaa, ks. Judo graduointisäännöt 1.9.2020. Minimi-ikäraja vyökokeisiin on seitsemän vuotta.

Ennen vyökoetta huomioi seuraavat asiat:

1. Varmista vyökoevaatimukset graduoinisäännöistä, että minimiajat, osattavat tekniikat ja vaaditut koulutusvaatimukset täyttyvät osaltasi.
  2. Juttele ryhmäsi ohjaajan kanssa, että hänen mielestään olet osaamiseltasi valmis vyökokeeseen - Näin varmistat, että sinulla on edellytykset onnistua vyökokeessa!
  3. Varmista, että sinulla on judopassi - Judopassin tulee olla mukana vyökokeessa. Ensimmäistä vyöarvoa 5.kyu (keltainen) suorittaville Judopassi hankitaan osana vyökoetta
  4. Ilmoittaudu vyökokeeseen tästä

Oman judopuvun hankkiminen

Judopuvun voi hankkia joko käytettynä esim. seuramme Facebook-sivuilta tai sitten nettikaupoista. Harrastajan kannattaa hankkia valkoinen kurssipuku, jonka hinta on uutena noin 30-80 €. Sininen puku on tarkoitettu erityisesti U18 ja vanhempien kilpailijoiden kisapuvuksi arvokilpailuissa (Samurai Cupit, SM:t ja kansainväliset kilpailut). Sinistä pukua voivat toki muutkin käyttää harjoittelussa. Huomattavaa on kuitenkin se, että U15 ikäluokat ja nuoremmat, eivät saa käyttää sinistä pukua kilpailussa.

Kun olet hankkinut oman judopuvun, niin harjoittele ensimmäiseksi vyön sitominen. Tämän lisäksi pyydä valmentajalta Seuran logo -kangasmerkki judopukusi vasempaan rinnukseen ommeltavaksi sekä Ideaparkin sponsorimerkki oikeaan hihaan ommeltavaksi.

Ompeluohjeet

Syokonkan Stadium TeamSales - Seuratekstiilit Syokonkan logolla

Lempäälän Syokonkan Judo ry viralliset seuratuotteet on ostettavissa ympärivuoden Stadium TeamSales -verkkosivuston kautta. Mallistossa löydät tuotteita lapsille, naisille ja miehille sekä sisä- että ulko- ja treenikäyttöön seuran väreissä ja pääyhteistyökumppaniemme painatuksin.
Voit tilata tuotteet suoraa kotiisi tai lähimpään Stadium (ei-Outlet) myymälääsi

Lempäälän Syokonkan Judo - Judopolku